سرزمین عجایب
سرزمین عجایب
عجایب و شگفتیها از همه جای دنیا

آویشن

گیاهی بسیار معطر به ارتفاع حدود 45 سانتی‌متر كه انواع بسیار متنوعی دارد. آویشن شیرازی در ایران طرفداران بسیاری دارد و به جز مناطق اندكی در كشورمان، گیاه تازه آن در دسترس نیست.موارد مصرف: جدا از خواص دارویی آویشن، مدتی است این سبزی خوشبو در بسیاری از رستوران‌ها در كنار نمك و فلفل روی میزها قرار می‌گیرد و در پخت انواع غذاها و سس‌ها استفاده می‌شود، اما در تهیه ماهی و سبزی‌های كبابی توصیه نمی‌شود. آویشن را همراه ادویه یا سبزی‌های معطر دیگر استفاده نكنید و در آخر پخت به خوراك خود اضافه كنید تا عطر آن از بین نرود.

پیازچه

گیاهی با عطر ملایم پیاز كه ریشه و ساقه‌اش مصرف می‌شود؛ در خاك مرطوب و غنی و در هر نوع آب و هوایی كشت می‌شود و انواع مختلف آن شكل، عطر و طعم متفاوتی دارند. موارد مصرف: در ایران معمولا پای ثابت سبزی خوردن است، اما به همراه پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، خامه و انواع سالاد- به جز سالاد كاهو- طعم خوبی به غذا می‌دهد و در انواع خوراك دریایی كاربرد دارد. هنگام تهیه غذاهای گوشتی، دو یا سه عدد پیازچه را همراه هویج،‌ كرفس و جعفری به غذا اضافه كنید تا بوی نامناسب غذا را بگیرد.

ترخون

ترخون برگ‌های باریك و تیره‌رنگی دارد، ارتفاع آن تا یك متر می‌رسد و غیر از اوایل بهار در سایر مواقع ساقه آن خشك و سفت است و قابل استفاده نیست. عطری شبیه به بادیان دارد و جزو سبزی‌هایی است كه در فصل سرما یافت نمی‌شود.موارد مصرف: یكی از بهترین طعم‌دهنده‌هاست. در ایران معمولا تنها در تهیه ترشی، شور و به عنوان سبزی خوردن مصرف می‌شود، اما می‌توانید آن را در تهیه انواع خوراك دریایی، مرغ، بوقلمون،‌ دل، قلوه، جگر و تخم‌مرغ استفاده كنید. ترخون خوابانده شده در سركه، عطر و طعم خوبی به آن می‌دهد و برای تهیه سس كاربرد دارد.

رزماری

از معطرترین سبزی‌هاست؛ اگرچه در آشپزی ایرانی كاربرد ندارد، اما به تدریج جای خود را باز می‌كند. گیاهی است مدیترانه‌ای و همیشه سبز كه در زمان رشد كامل، ارتفاع آن، گاه به یك و نیم متر می‌رسد. گل‌های آبی‌رنگ دارد و در هوای آفتابی و دور از باد به راحتی رشد می‌كند. موارد مصرف: عطر قوی رزماری باعث شده در كنار انواع خوراك مرغ و گوشت قرار بگیرد. همچنین برای تهیه انواع سس و همراه سیب‌زمینی و كدوحلوایی نیز كاربرد دارد. اگر به ‌دنبال رزماری تازه هستید، سری به پارك نزدیك منزلتان بزنید و از برگ‌های جوان آن كه هنوز كلفت و مخملی نشده است استفاده كنید. البته رزماری موردنظر از نوع تزئینی است ولی تفاوت چندانی ندارد.

نعنا

یكی از پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین سبزی‌هایی كه انواع متفاوتی دارد و معروف‌ترین نوع آن نعنای فلفلی است. رشد بسیار سریعی دارد و به‌راحتی در خانه قابل پرورش است. خواص دارویی آن بر هیچ‌كس پوشیده نیست. عرق‌نعنا معمولا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و موثرترین دارو برای نفخ است.موارد مصرف: در تهیه آدامس تا انواع نوشیدنی سرد، شیرینی، سالاد میوه و انواع خوراك كاربرد دارد. اگر در سركه خوابانده شود، طعم خوبی به آن می‌دهد. در بسیاری از خورش‌های ایرانی مصرف شده و همراه همیشگی ماست و خیار است.

زیره

گیاهی دو ساله با ارتفاع حداكثر شصت سانتی‌متر كه بذر آن عطر و طعمی شگفت‌انگیز دارد. در هوایی آفتابی و خشك عمل می‌آید و بیشترین مورد مصرف آن در آشپزی هندی، عربی، تركی و ایرانی است.موارد مصرف: ایرانی‌ها معمولا زیره را در پلو آن هم گهگاه استفاده می‌كنند، اما زیره سیاه به همراه انواع كلم، سیب‌زمینی و شلغم نه‌تنها غذای شما را خوش‌عطر می‌كند بلكه از نفخ معده نیز جلوگیری می‌كند. همچنین در تهیه انواع كیك و بیسكوئیت نیز كاربرد دارد.

گشنیز

از زیبا‌ترین و پرمصرف‌ترین سبزی‌هاست. دانه آن یكی از پركاربردترین ادویه‌ها در آشپزی و پزشكی سنتی است.موارد مصرف: در آشپزی مكزیكی، هندی و تایلندی بسیار استفاده می‌شود. در ایران به‌صورت تازه و در سبزی خوردن و در بعضی سبزی‌های تركیبی برای خورش‌ها مانند قلیه، قورمه‌سبزی و مرغ‌ترش كاربرد دارد. مصرف گشنیز را همراه قارچ، گل كلم و انواع خوراكی‌های گوشتی امتحان كنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, توسط هکتور |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.